CRM-system som attraherar kunder

Vill du att ditt företag ska fördubbla antalet nya kunder som blir lojala kunder, redan under det första året? Lime CRM fungerar som en kundmagnet – det drar kunderna till dig och får dem att stanna.

Fler än 40 000 användare är redan igång

BMW Financial Services
Collector Bank
Entra
Fretex
NCC

Användarvänligt och visuellt CRM-system

Lime CRM är ett CRM-system som du faktiskt kommer att använda – och älska. Här hittar du allt du kan förvänta dig av ett CRM-system: historik, kontakter, ärendehantering, affärer, marknadsaktiviteter och att göra-uppgifter.

Varför CRM-system från Lime?

Lång erfarenhet

Med över 25 år i branschen och mer än 250 installationer av Lime CRM per år, har vi mycket erfarenhet att luta oss tillbaka på. Det betyder trygghet för dig.

Skräddarsydda branschlösningar

Erfarenhet ger kunskap. Våra genomarbetade CRM-system för olika branscher gör din vardag både enklare och mer effektiv.

Stor flexibilitet

Vårt CRM-system kan bli exakt så stort eller litet som dina behov kräver. Häng med och väx tillsammans med Lime CRM – det har mer än 1000 kunder redan gjort.

Allt från en leverantör

Vårt företag utvecklar, säljer och installerar allt, samt följer upp och ger support. Vi hjälper dig under hela resan med ditt CRM-system.

Lime Support

Kundservice som rekommenderas av 98,7%!

Fina kunder och en bra produkt förtjänar riktigt bra support. Om du ringer till oss och vår kundservice inte hinner svara – då ringer det ut till alla andra på företaget. Kanske är det därför 98,7% av 4297 personer i kundundersökningen rekommenderar andra att kontakta vår kundservice?

Läs mer om människorna bakom Lime CRM

Vårt CRM-system har gett oss över 1000 nöjda kunder

bmw Lime CRM

BMW Financial Services

”Med Lime Technologies fick vi ett fungerande CRM-system och nya CRM-processer som ledde till en ökning av Retention rate redan första året – från 25% till 40%.”

Läs mer

Resultat av CRM

Effekterna av CRM beror på bransch och verksamhetens storlek. Men generellt kan du förvänta dig de här resultaten när du investerar i ett CRM-system och arbetar med CRM.

Tidsbesparingar

Med kundinformationen organiserad och samlad på ett ställe slipper medarbetarna leta efter siffror, namn eller uppgifter utspridda på olika informationsöar. Det gör att alla kan lägga mer tid på de dagliga uppgifterna och hinna mer, eller att tjänster kan sparas in. Till exempel brukar många företag hinna med betydligt mer nykundsbearbetning efter att de investerat i ett CRM-system.

Minskad sårbarhet

En annan effekt av att samla all kundinformation i ett system är att din verksamhet tar kontroll över relationerna och blir mindre beroende av enskilda medarbetare. Sårbarheten om en viss person blir sjuk, säger upp sig eller går på föräldraledighet minskar och viktig kunddata faller inte mellan stolarna.

 

Lojalare kunder

Att få nöjdare kunder är ett vanligt mål när man investerar i ett CRM-system. Lyckas din verksamhet med det blir effekten en högre retention rate – kunderna stannar kvar, alternativt återkommer, och blir mer lojala. Ett resultat som sparar dig pengar, eftersom det är betydligt dyrare att skaffa nya kunder än att behålla befintliga.

Positiva rekommendationer

Ett aktivt CRM-arbete får dina nuvarande kunder att stanna kvar och det är ett positivt resultat i sig. Men CRM bidrar också till att din verksamhet får nya kunder! För när tjänster och produkter liknar varandra allt mer har kundservice blivit en enorm konkurrensfördel. Så kan du leverera det, kommer dina kunder prata gott om dig och rekommendera dig till andra.

Användbara siffror

Med ett system fullt av kunddata har du många användbara siffror vid dina fötter. Du kan snabbt se hur verksamheten mår, tack vare enkel och visuell rapportering i ditt CRM- system. Dessutom kan du, utifrån olika typer av statistik, analysera och effektivisera olika verksamhetsprocesser. Med ett CRM-system får du sist, men inte minst, full koll på kundbasen.

CRM-system = hög ROI!

Ett CRM-system och effekterna det ger innebär nästan alltid resultat på sista raden. Faktum är att ett CRM-system i snitt ger tillbaka åtta gånger pengarna du investerar, enligt Nucleus Research (Report 0128, 2014). Detta tack vare att tjänster kan sparas in, att anställda hinner mer och att verksamhetsprocesser kan effektiviseras.

Se vad andra har uppnått

Konkreta exempel och siffror från verkligheten gör det enklare att se vilka resultat CRM kan ge. Bäst är det givetvis att jämföra med andra bolag inom din bransch. Så hittar du inte vad du söker bland våra case eller siffror är du välkommen att kontakta oss - vi har över 1000 kunder och kan ge dig många goda exempel inom CRM.

Välj CRM-system och leverantör med omsorg

Det finns CRM-system för alla plånböcker. Men oavsett om det nya systemet bara får kosta några hundralappar per månad eller är en investering i miljonbelopp så är valet av system och leverantör viktigt. Här kommer några saker att tänka på innan du väljer.

Sätt ett mål

För att hitta rätt CRM behöver din verksamhet specificera vad det är systemet ska hjälpa till med. Är det främsta målet att behålla fler kunder? Förbättra kundservicen? Öka försäljningen? Det finns inte en given mall för hur ett CRM-system ska användas och det blir lite vad man gör det till. Så förtydliga syfte och mål tillsammans med kollegorna innan ett CRM-system köps in.

Tänk människor, inte teknik

Det är lätt att fastna i teknik. Men tänk på medarbetarna i först hand när du väljer CRM-system! Ett CRM-system måste nämligen användas för att ge resultat, så lägg stor vikt vid användarupplevelsen. Involvera medarbetare från olika avdelningar i valet och låt dem säga sitt.

 

 

Jämför leverantörer

Att investera i ett CRM-system handlar inte bara om att köpa ett system. Nej, det handlar lika mycket om ändrade arbetssätt och nya processer – saker som tar tid och kräver engagemang. Se därför till att jämföra kompetensen hos olika leverantörer och vilket stöd som erbjuds. Inte bara under själva implementering, utan även när systemet är i drift.

Prova flera CRM-system

Användarupplevelsen är som sagt central när din verksamhet väljer CRM-system. Det bästa sättet att jämföra och utvärdera olika CRM-system är därför helt enkelt att prova dem. Ge även olika leverantörer chansen att demonstrera olika lösningar för att få en känsla för dem.

 

 

Lyssna på magkänslan

Det är nästintill omöjligt att jämföra olika CRM-system på ett objektivt sätt. Lyssna istället för magkänslan: Är det här ett system som du och kollegorna vill arbeta i? Känns leverantören kompetent och trevlig? Lyssna även på andras rekommendationer och du kommer hitta ett CRM-system som känns bra i magen – varje dag.

Tänk på framtiden

Ett CRM-system ska i första hand hjälpa dig att lösa problem och utmaningar som finns i din verksamhet idag. Men om det är en större investering är det givetvis värt att tänka på framtiden. Finns det begränsningar för antalet användare i systemen du kollar på? Vilka möjligheter finns det till att göra integrationer om det skulle behövas framöver?

Över 1000 kunder har redan valt Lime CRM

Vi på Lime har jobbat med CRM i över 25 år. Genom åren har många företag och organisationer gett oss förtroendet att vara deras CRM-leverantör. Det är vi givetvis väldigt stolta över och vi har lärt oss massor längs vägen. Vi är riktiga CRM-experter och hjälper dig gärna med ditt nästa CRM-system.

Att tänka på vid införande av CRM

För att få ut maximala resultat av ett CRM-system krävs en genomtänkt implementering och användning av systemet. Övergripande handlar det om att fördela ansvar, att inte försöka göra allt på en gång och att utbilda.

Utse en projektgrupp

Med en projektgrupp blir det tydligt vilka det är som ansvarar för att föra CRM-arbetet framåt i din verksamhet. Genom att inkludera olika avdelningar och typer av användare i projektgruppen ökar dessutom sannolikheten för ett lyckat CRM-system, eftersom fler får tycka till om funktioner m.m.

Undvik ”Big Bang”

När man ska investera och implementera ett CRM-system är det lätt hänt att man lägger ribban för högt; man vill att det nya systemet ska lösa allt och vill försöka förändra allt på en gång. Då riskerar projektet att växa och växa, tills det till slut blir ohanterligt och ”exploderar”. Försök att begränsa projektet och att hålla fokus.

Plocka lågt hängande frukt

Under införandet av ditt nya CRM-system är det viktigt att sätta ett tydligt och tidigt ”stopp” för vad som ska göras (se förra avsnittet). Rekommendationen är att fokusera på de mest akuta och enklaste problemen, som är lätta att åtgärda. Alltså att ”plocka lågt hängande frukt”, så att din verksamhet snabbt ser resultat från ert nya system.

Utbilda användarna

Ett CRM-system som inte används, kommer inte ge några resultat. Att lägga tid och energi på utbildning är därför nödvändigt för att lyckas med CRM. Kommunicera internt om nyttan med ett CRM-system och förklara hur det ska användas. Stötta, motivera och sporra!

 

Förfina och vidareutveckla

Ett CRM-projekt är egentligen aldrig färdigt. Med verksamhetens nya CRM-system på plats och användare som kan grunderna, fortsätter arbetet. Nya kollegor ska utbildas och systemet kan anpassas till fler användningsområden. Ta det steg för steg, så kommer din verksamhets CRM-system fortsätta ge resultat och underlätta vardagen för dig och kollegorna.

Lyckas med ditt CRM-projekt

Poster: Lyckas med ditt CRM-projekt

Vill du veta mer om hur du på bästa sätt implementerar ett CRM-system? Vi har samlat de viktigaste lärdomarna i en snygg och användbara poster, som du kan ladda ned här.

Ladda hem