Från 25 % till 40 % i retention rate

BMW Financial Services

Om BMW Financial Services

BMW Financial Services är BMW:s eget finansbolag. Totalt finansieras idag ca 3,1 miljoner bilar via bolaget i hela världen. BMW Financial Services har funnits i Sverige sedan 1999 och huvudkontoret för Norden ligger i Stockholm.

Idag har BMW Financial Services runt 50 stycken Lime CRM-användare i Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Resultat

Utforska och lär dig var du bästa hittar leads

Enad kundbild

Allt som rör kunden samlat på ett ställe ger ett större kundfokus och effektivare arbetssätt.

Utforska och lär dig var du bästa hittar leads

Effektivare ärendehantering

Kundcentret har effektiviserats och standardiserats med hjälp av automatisk inläsning av e-post och en Knowledge Base.

Utforska och lär dig var du bästa hittar leads

Högre retention rate

De nya CRM-processerna ledde redan under första året till en ökning av retention rate - från 25 % till 40 %.

Önskemålet: en mer komplett kundbild

BMW Financial Services har arbetet med Lime i över 10 år och det hela började med behovet av en mer komplett kundbild. Bolaget hade flertalet system, men saknade en mer övergripande kundbild. Man bestämde sig därför år 2008 för att samla all kundinformation i det mindre CRM-systemet Lime Easy.

Efter några år hade BMW Financial Services delvis fått andra behov och en uppgradering till Lime CRM föll sig naturligt. Projektet startade i november 2010 och hade driftstart i februari 2011.

Smart & integrerat verksamhetssystem

Lime CRM har blivit en självklar del av vardagen för BMW Financial Services och under åren har ytterligare funktioner och användare lagts till i systemet. Till exempel har en master för kunddata skapats genom en integration mot Bisnode.

Systemet har även utökats till att innefatta ärendehantering och är nu integrerat med kundens “Mina sidor” och olika e-tjänster. Dessutom har en flik för leadshantering, en surveyfunktion för uppföljning och GDPR-stöd lagts till.

Lime CRM används nu av BMW Financial Services i både Sverige, Norge och Danmark.

Effektivare ärenden och högre retention rate

BMW Financial Services ser flera positiva resultat från sitt CRM-arbete, särskilt när det gäller ärendehanteringen och återkommande kunder. Genom att skapa Knowledge Base-artiklar som lagras i Lime CRM så har man exempelvis effektiviserat arbetet med ärendena samt sett till att hanteringen av ärenden kan standardiseras.

Caroline från BMW

”Med Lime Technologies fick vi ett fungerande CRM-system och nya CRM-processer som ledde till en ökning av retention rate redan första året – från 25% till 40%.”

- Caroline Nygren, Project Manager BMW Financial Services

Vill du veta mer?

Vill du hör med om BMW Financial Services Lime CRM-lösning eller kanske veta vad Lime CRM kan göra för dig? Hör av dig till Nils som varit med under hela resan med BMW. Han har stenkoll!

Boka en personlig demo så berättar han hur Lime CRM kan hjälpa dig!

Läs fler kundcase

Fler än 40 000 användare är redan igång