Effektiv ärendehantering sparar miljoner

Svenska Bostäder

Om Svenska Fastigheter

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Som ett av Sveriges största bostadsbolag har de i över 70 år haft en aktiv roll i byggandet och förvaltandet av Stockholm och dess stadsdelar.

Resultat

Utforska och lär dig var du bästa hittar leads

Informativt

En naturlig informationsbank - all info samlas i Lime CRM och är åtkomlig för alla medarbetare.

Utforska och lär dig var du bästa hittar leads

Ekonomiskt

Med 3 miljoner sparade redan första året var det inte svårt för Svenska Bostäder att räkna hem investeringen.

Utforska och lär dig var du bästa hittar leads

Effektivt

Lime CRM ger överblick och hjälper medarbetarna att identifiera processer som enkelt kan effektiviseras.

Målet: Sveriges nöjdaste hyresgäster

Svenska Bostäder har arbetat med Lime CRM sedan 2009 och idag är systemet hjärtat i hyresbolaget. Innan dess saknade organisationen CRM-system och använde sig av mejl, listor, samt papper och penna för det dagliga arbetet. Men avdelningen Brebandsförvaltningen kände att de behövde ett system för att underlätta vardagen.

Detta i kombination med att ledningen satte upp ett mål om att ha Sveriges nöjdaste hyresgäster, jämfört med att tidigare endast haft hårda mätbara mål, gjorde att jakten på ett CRM-system påbörjades. Svenska Bostäder genomförde en upphandling där Lime och Lime CRM blev det slutgiltiga valet.

Navet för all ärendehantering

Sedan implementeringen 2009 har Lime CRM blivit ett allt viktigare verksamhetssystem för Svenska Bostäder och fler avdelningar, bland annat kundservice, använder nu systemet.

Totalt arbetar ca 150 medarbetare med allt från felanmälan av en trasig diskmaskin till administration kring flytt i Lime CRM.

  • Enkelt att registrera inkommande ärenden.
  • Helheltsbild av varje ärende med integrationer till Fasad fastighetssystem och CallGuide kontaktcenterlösning.
  • Koppling till webben gör att det alltid skapas ett ärende när hyresgästerna kontaktar Svenska Bostäder via “Mina sidor”.
  • Mejlutskick direkt från Lime CRM efter avslutade ärenden gör att underleverantörernas arbete följs upp.
Monica Åhs Svenska Bostäder

“Det bästa med Lime CRM är det finns stora möjligheter att anpassa och utveckla systemet, samtidigt som det är enkelt att använda och har en tilltalande layout. Dessutom går det att integrera med många andra system.”

-Monica Åhs, kundcenterchef, Svenska Bostäder

Miljoner sparade

Lime CRM blev snabbt den naturliga informationsbank som Svenska Bostäder behövde och det är dit alla medarbetare vänder sig för uppföljning. Eftersom medarbetarna från dag ett noggrant har kategoriserat alla ärenden utifrån bolagets processer, så har organisationen fått en viktig överblick. Svenska Bostäder har kunnat se vad hyresgästerna ringer om och identifierat verksamhetsprocesser som kunnat effektiviseras och har på så vis räknat hem investeringen utan problem.

Redan första året sänkte man kostnaderna med drygt 3 miljoner, bland annat för att man skickade vidare färre ärenden till underleverantörer. Systemet har också gjort det möjligt för kundserviceavdelningen att enkelt hantera 2500 samtal/vecka på endast 14 medarbetare.

”Tack vare Lime CRM och vårt kundcenter arbetar vi mer effektivt och sparar in 3 miljoner varje år.” - Monica Åhs

Läs fler kundcase

Fler än 40 000 användare är redan igång